Σχέδιο δράσης
ΘΕΜΑ: Αξίες Ζωής
Πρώτος άξονας: η γνωριμία και το βίωμα ενδοπροσωπικών και διαπροσωπικών αξιών ζωής.
Δεύτερος άξονας: οι αξίες ζωής στην καθημερινή ζωή και ανάληψη δράσεων.
Λέξεις- κλειδιά: αγάπη , ειρήνη, υπευθυνότητα, απλότητα , τόλμη, ελευθερία, συνεργασία, δικαιοσύνη, προσφορά, σεβασμός αλληλεγγύη, εθελοντισμός, πολιτότητα.
ΣΤΟΧΟΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:
Τα παιδιά:
- Να αναγνωρίζουν και να βιώσουν μέσα από σενάρια, κείμενα, ταινίες τις ενδοπροσωπικές και διαπροσωπικές αξίες ζωής.
- Να επαναπροσδιορίζουν στάσεις ζωής και συμπεριφορές.
- Να αντιλαμβάνονται τις συνέπειες μιας πράξης ή και συμπεριφοράς.
- Να ενδυναμωθούν έτσι ώστε να αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά παράγοντες που μπορεί να επηρεάσουν τη ζωή τους στο παρόν και στο μέλλον.
- Να αποκτήσουν τις βασικές αρχές ευγένειας, διακριτικότητας και τήρησης δημοκρατικών διαδικασιών πρωτίστως μέσα από το καθημερινό σχολικό πρόγραμμα.
- Να εισηγηθούν και να υιοθετήσουν κανόνες που να αφορούν την εχεμύθεια, τον σεβασμό, την αποδοχή, την ειλικρίνεια και την ασφάλεια.
- Να αποκτήσουν πρακτικές αντίστασης σε κάθε μορφή αποκλεισμού.
- Να εμπλακούν σε διαδικασίες διερεύνησης, ανάλυσης και αξιολόγησης καταστάσεων στο περιβάλλον του σχολείου ή της κοινότητάς τους σχετικών με την έλλειψη σεβασμού της διαφορετικότητας.
- Να γνωρίσουν τον εαυτό τους μέσα από υπόδυση ρόλων, να εκτιμήσουν τα προτερήματά τους και να βελτιώσουν διάφορες πτυχές του εαυτού
- τους.
- Να οδηγηθούν σε δράσεις προσφοράς, εθελοντισμού και κοινωνικής αλληλεγγύης στη σχολική και ευρύτερη κοινότητα.
- Να γνωρίσουν καλύτερα τους συμμαθητές τους, να σέβονται τις ιδιαιτερότητες και την μοναδικότητά τους, ώστε να δρουν αλληλέγγυα στο κοινωνικό σύνολο.
- Να αναπτύξουν την ικανότητα ενσυναίσθησης μέσα από ευχάριστες δραστηριότητες, ώστε να βελτιώσουν τις διαπροσωπικές τους σχέσεις και να αποφεύγουν τις συγκρούσεις.
- Να εμπλέξουν τους γονείς, την κοινότητα, εθελοντικές οργανώσεις και φορείς στο πρόγραμμα δράσης του σχολείου.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:
- Ενημέρωση των συναδέλφων για το θέμα, τους στόχους και τις προτεινόμενες δραστηριότητες και ανταλλαγή απόψεων.
- Ετοιμασία καταλόγου με δραστηριότητες που μπορούν να γίνουν στις τάξεις στα πλαίσια των μαθημάτων του αναλυτικού προγράμματος
- Δημιουργία αρχείου. Το αρχείο αυτό θα περιέχει δραστηριότητες και άλλο υλικό σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή.
- Ετοιμασία πινακίδων στο σχολείο για προβολή των δραστηριοτήτων και εισήγηση για να υπάρχει στα τμήματα χώρος έκθεσης εργασιών των παιδιών
- Συνεδρίες της Επιτροπής Υγείας του σχολείου σε τακτά χρονικά διαστήματα, για να παρουσιάζονται εισηγήσεις από τα παιδιά και τον Σύνδεσμο Γονέων και να συμπρογραμματίζονται δραστηριότητες
- Συζήτηση σε συνεδρίες προσωπικού τυχόν προβλημάτων που δημιουργούνται κατά την εφαρμογή του προγράμματος και παροχή ανατροφοδότησης
- Ενημέρωση ιστοσελίδας του σχολείου.
- Επικοινωνία και συνεργασία με τους γονείς και άλλους φορείς με σκοπό την ανάπτυξη ιδεών και δράσεων σχετικών με το θέμα.
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ-ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ - ΥΠΕΥΘΥΝΟΤΗΤΕΣ
- Διοργάνωση μέρας ταλέντων. Τοποθέτηση ενός κουτιού στην αίθουσα διδασκαλίας όπου το κάθε παιδί θα μπορεί να τοποθετήσει ειδικό έντυπο στο οποίο να αναφέρει ένα ταλέντο που νομίζει ότι έχει. Τα ταλέντα των παιδιών θα παρουσιαστούν στην τάξη και τα ίδια τα παιδιά θα επιλέξουν τα αντιπροσωπευτικά που θα προβληθούν σε ενδοσχολική εκδήλωση.
- Μέρα συνεργασίας- Μέρα χαράς: Διοργάνωση ημερίδας με παιχνίδια συνεργασίας και αθλητικές δραστηριότητες για τη δημιουργία θετικού και φιλικού κλίματος μεταξύ των παιδιών και την αποφυγή συγκρούσεων.
- Παιχνίδια
- A) Διοργάνωση παιχνιδιών την ώρα του διαλείμματος και εβδομαδιαίο πρόγραμμα χρησιμοποίησης των παιχνιδιών από τα τμήματα. Ανάθεση υπευθυνοτήτων σε μαθητές την ώρα του διαλειμματος.
- B) Τα παιδιά ενθαρρύνονται να φέρνουν επιτραπέζια παιχνίδια από το σπίτι και να δραστηριοποιούνται το διάλειμμα.
- Γ) Διοργάνωση τουρνουά ποδοσφαίρου, καλαθόσφαιρας και χειροσφαίρισης.
- Παρακολούθηση διαλέξεων από ειδικούς.
- Βράβευση μαθητών σε κοινή συγκέντρωση που έχουν επιδείξει βελτίωση σε σχέση με τους στόχους του προγράμματος.
- Μόνιμη έκθεση (στις αίθουσες διδασκαλίας στην και αίθουσα πολλαπλής χρήσης) στην οποία εκτίθενται δείγματα από τις δραστηριότητες που γίνονται (γραπτές εργασίες, κατασκευές, φωτογραφίες, αποτελέσματα διαγωνισμών.
- Δημιουργία βίντεο με στιγμιότυπα από τις δραστηριότητες του προγράμματος καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.
- Παρακολούθηση ταινιών σχετικών με τη φιλία, τη διαφορετικότητα, το ρατσισμό, τα ανθρώπινα δικαιώματα.
- Καθιέρωση μέρας χρώματος.
- Πραγματοποίηση ημερίδας ενάντια στο ρατσισμό. Διοργάνωση ταυτόχρονων εργαστηρίων προς τα παιδιά. Μπορεί να κληθούν οι Hope for children, Επίτροπος για τα δικαιώματα του παιδιού, Επίτροπος για τους πρόσφυγες , η ΜΚΟ ΜΙΤΟΣ
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΕΜΠΛΕΚΟΝΤΑΙ ΓΟΝΕΙΣ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ - ΥΠΕΥΘΥΝΟΤΗΤΕΣ
- Παροχή βοήθειας από μέρους των γονιών στην οργάνωση και υλοποίηση ενδοσχολικών δραστηριοτήτων.
- Συνεργασία με εθελοντικές οργανώσεις.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΑΞΗΣ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ - ΥΠΕΥΘΥΝΟΤΗΤΕΣ
- Κώδικας καλής συμπεριφοράς τάξης
- Κώδικας καλής συμπεριφοράς σχολικής μονάδας
- Αξιοποίηση εγχειριδίων COMPASITO, Ελέφαντας και προγραμμάτων ΑΡΕΤΗ ΚΑΙ ΔΑΦΝΗ, Κοινωνική Ανάπτυξη
- ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΑΞΗΣ
- Συνταγές φιλίας
- Αλυσίδα φιλίας
- Ασπίδα της τάξης μας (τι δένει την ομάδα, κοινοί στόχοι)
- Είμαστε μοναδικοί – Όλοι ταιριάζουμε
- Παιχνίδια γνωριμίας και ενδυνάμωσης της ομάδας
- Παιχνίδια επικοινωνίας και συνοχής
- Παιχνίδια εμπιστοσύνης και συνεργασίας
- Δραστηριότητες για επίλυση συγκρούσεων-προβληματικών καταστάσεων.
- Αξιοποίηση του λογισμικού «συνέπειες» (σενάρια)
- Δραστηριότητες κύκλου- θεατρικό παιχνίδι για αποδοχή του «άλλου» (της διαφορετικότητας)
- Αξιοποίηση λογοτεχνικών κειμένων, βιβλίων και παραμυθιών με στόχο το σεβασμό και την αποδοχή της διαφορετικότητας, την κοινωνική αλληλεγγύη.
- Συγγραφή τραγουδιών ,παραμυθιών, ποιημάτων με θέμα τη φιλία, τη συνεργασία ,τη διαφορετικότητα κλπ.
- Αξιοποίηση κειμένων από τα Ελληνικά, Θρησκευτικά ,Φυσικές Επιστήμες, Αγωγή Υγείας κλπ.
- Ζωγραφιές στους τοίχους του σχολείου σχετικές με το θέμα.
- Δημιουργία πανό με θέματα εμπνευσμένα από το σχέδιο δράσης και ανάρτησή τους στα κάγκελα του σχολείου.
- Δημιουργία δισδιάστατων ή τρισδιάστατων κατασκευών(μακετών)σχετικών με το πρόγραμμα.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΖΟΜΕΝΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:
ΑΡΧΙΚΗ
- Aυτοαξιολόγηση τμημάτων
- Διαπίστωση και καταγραφή υφιστάμενης κατάστασης
- Ενημέρωση της διεύθυνσης και του συλλόγου για περιπτώσεις παιδιών που χρήζουν στήριξης και προσοχής.
ΣΥΝΤΡΕΧΟΥΣΑ
- Αξιολόγηση συμπεριφοράς με έντυπο καταγραφής
- Θετική ενίσχυση υπεύθυνης συμπεριφοράς (πρόσωπο μήνα, ώρα παιχνιδιού, μέρα χρώματος)